För tre veckor sedan gjorde jag mig redo för en helg i skogen med fina vänner. Jag letade fram gummistövlar, tjocka strumpor, mössor och halsdukar. I väskan packade jag även ner några fina plagg som jag skulle klä mina vänner i för att ta bilder ute i skogen.
 
 
Resen skulle egentligen ha tagit ungefär en timme, men jag fick sitta i färdtjänstbilen i två och en halv timme för att de skulle lämna några andra först! Jag är mycket tacksam att jag har färdtjänst, men min kropp klarar inte av så långa resor. Tack och lov sov jag mig igenom allting, men när jag väl kom fram till mina vänner var jag helt slut. Jag hade frossa, svettades, hemsk huvudvärk och var alldeles utmattad.
 
 
Men vi drack lite te och jag tryckte i mig några nävar med medicin för att överleva eftermiddagen. Helst ville jag bara gå och sova och strunta i fotograferingen, men mina vänner är duktiga på att uppmuntra och heja på en så snart var vi i full gång med att välja kläder och måla läpparna röda.
 
 
Sedan tog vi oss ut i skogen, med Madame Rull. Mina vänner ska ha en stor eloge för hur det orkade dra runt på mig genom högt gräs, smala skogsstigar och uppförsbackar. Jag kände mig så hemskt besvärlig. Jag kände mig lat. Men samtidigt vet jag ju att jag kan faktiskt inte gå. Inte ens korta sträckor.
 
 
Ibland satt jag kvar i rullstolen när jag fotograferade, ibland reste jag mig upp. Och det räckte att stå och röra sig i några minuter för att jag skulle få kramp ryggen. Så jag var ju verkligen i behov av rullstolen.
 
 
Det var en väldigt fin eftermiddag. Naturen, vänner och många skratt. Och det var så härligt att få vara kreativ igen. Jag kan ingenting om fotografering egentligen, men jag tycker det är himla roligt. Jag hoppas att jag någon gång snart ska bli lite starkare så att jag kan gå en fotokurs och lära mig mer. Jag vill absolut fortsätta göra sådana här fotograferingar.
 
 
När minneskortet var fullt vände vi hemåt igen. Det skulle lagas soppa och jag kände mig återigen som världens mest lata och besvärliga människa eftersom jag behövde lägga mig och vila. Som om jag ville smita ifrån matlagningen. Men mina vänner förstår.
 
 
Jag släckte ner i mitt rum och låg länge i mörkret och det var så lugnt och skönt. Här hemma kan jag aldrig koppla av, men här var det fantastiskt lugnt och rogivande att bara kunna vila i mörkret. Till slut somnade jag. När jag vaknade mådde jag fruktansvärt. Hela jag skakade, var varm och kall och kände mig svimfärdig. Men efter en kram från ytterligare en vän som kommit till stugan och morotssoppa så började jag må lite bättre.
 
 
Mina vänner kalasade på vin och jag på citodon. Sedan bastade vi. Det kändes skönt att få rensa ut lite gifter, men jag orkade dock inte sitta där inne så länge på grund av huvudvärken. Mina vänner satt kvar länge och jag gick och la mig tidigt. Med ett stort leende på läpparna.

2 kommentarer

Joanna

07 Nov 2014 20:39

tittat igenom bloggen och måste säga, grymt vackra foton!, så bra du är på att få ner känsla i ord som berör! Känner igen mig så mycket, i helvetet med ME, sjukvårdens bemötande, mörkret och hur kroppen och alla drömmar krossas. *Kram*//Joanna, 27årig ME-sjuk sedan 6 år tillbaka…

Svar: Åh, men tack så hemskt mycket! Blir otroligt glad över dina fina ord! Så tråkigt att du också är drabbad. Det är verkligen inget enkelt liv vi har, jag hoppas, hoppas att vi en dag får våra liv tillbaka. Och då ska det levas! Kram
vinglamedvingar.blogg.se

Linda

07 Nov 2014 22:04

Det verkar som det var välgörande för dig där ute i skogen och så skönt att du tykte om mörkret där när du skulle vila. Kanske kunde du göra om det när du orkar, bara med föräldrarna eller syskon om man bara vill ha lugn och ro... Dina bilder är så vackra och kreativa. De visar din personlighet! Du verkar vara en artist ut i fingerspetsarna! Som sagt har du fått mig att tycka om fotografering också! Jag bor i Jämtland ute på landet, har 2 barn, hästar och marsvin, katter och hund. Vill att du ska veta ngt om mig också 😊 Önskar dig allt gott och en härlig lördagmorgon. Varma kramar!! 💞

Svar: Ja, det var verkligen välgörande för mig. Naturen och goda vänner är en fantastisk kombination. Vad roligt att du tycker om bilderna och tack för dina berömmande ord, de värmer otroligt mycket! Jag kan ingenting om hur man hanterar en kamera, men när jag blir starkare ska jag absolut gå någon kurs.
Åh, vilken dröm att bo på landet med barn och djur. Det låter underbart. Tack för att du delar information om dig själv, alltid roligt att veta lite mer om de som läser bloggen. Hoppar din lördag är bra! Kramar
vinglamedvingar.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej