Idag har jag känt mig ganska duktig igen. Jag har läst femtio sidor ut den otypmliga boken med hård pärm. Armarna har krampat, nacken har krampat, ögonen har gjort ont och huvudvärken har varit hemsk och gjort mig fruktansvärt illamående hela dagen. Men jag har läst och läst och läst och läst. Och jag är så glad att jag äntligen gör något vettigt av mina dagar.
 
 
Boken handlar om att utesluta mjölkprodukter, mjöl och socker ur sin kost för att bli friskare, piggare och gladare. Nu är jag ingen storkonsument av dessa produkter, inte ens lite, men eftersom jag har ett så stort intresse för hälsa är det ändå roligt att lära sig saker.
 
 
Det är helt galet hur dessa tre gifter förstör våra kroppar! Det är riktigt, riktigt läskigt. Det handlar inte bara om att vi blir överviktiga, det handlar om så mycket mer! Man har till och med kopplat ihop att bröst- och prostatacancer är mycket mer vanligt hos dem som äter mjölkprodukter! En kvinna hade förstadier till cancer fem gånger. När cellgiftsbehandlingarna inte längre gav något resultat så slutade hon med alla mjölkprodukter och sex veckor senare kunde man inte längre hitta några tumörer!
 
 
Barn som behöver operera drän i örat kan slippa detta genom att bara sluta med mjölkprodukter. Jag vet inte hur många barn man provade att ta bort mjölkprodukter ifrån men 50 % av de barn som slutade med mjölkprodukter slapp opereras och blev av med sina problem.
 
 
Dessutom är det ett enormt stort lidande för korna och kalvarna för att vi ska hälla i oss mjölk och frossa i ostar. Korna insemineras för att bli dräktiga, annars producerar de ju ingen mjölk. Kalven tas ifrån mamman alldeles för tidigt och de upplever en enorm stress av seperationen. Hälften av alla kalvar som föds är hankalvar och de dödas efter 18 månader eftersom de är hanar och inte kommer att kunna producera någon mjölk i framtiden. Korna hålls inomhus 90% av sitt liv. 45% av alla kor i mjölkindustrin står bundna och kan alltså inte vända sig om eller klia sig. De kan endas välja att stå eller ligga ner. Och mjölkkon får leva i ungefär fem år innan den slaktas.
 
 
Men det sägs ju att det är så viktigt med mjölk, speciellt för barn? FEL! Vi i norden dricker mest mjölk i världen och Danmark hör till de länder som har flest fall av benskörhet. Ät istället gröna bladgrönsaker, mandlar och sesamfrön!
 
 
Lite information såhär på en fredagkväll är väl inte så dumt?

1 kommentarer

Bea

08 Sep 2014 15:18

Plötsligt känns min mjölk- och mjölfria kost som ett ännu bättre beslut! Bara sockret som jag fortfarande kämpar med att utesluta ...

Svar: Vilket bra beslut du tagit och heja dig! Är man van vid en viss kost så är det inte så enkelt att ändra den. Men det går!
vinglamedvingar.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej