Idag fyller en av de finaste människorna jag vet år. Och jag har länge sett fram emot att få fira hennes dag. För att orka med kalaset ikväll har jag vilat hela dagen. Och sovit i två och en halv timme. Jag har tryckt i mig alla möjliga mediciner för jag SKA fira hennes dag.
 
 
Jag ska komma lite före de andra gästerna, för vi ska skåla i bubbel på tu man hand och kanske lyssna på Laleh eller Edith Piaf. Sedan kommer hennes extremt lilla lägenhet fyllas av människor som sprider kärlek och värme omkring sig. Det kanske blir så trångt att vi måste sitta i knät på varandra.
 
 
Klockan är nu kvart i fem och jag skulle suttit i färdtjänstbilen påväg till min vän. Kroppen samarbetar inte med min vilja. Den hånskrattar åt mig och njuter av att plåga mig. Det värsta är att göra mitt älskade Yrväder besviken. Jag vet att hon så gärna vill ha mig där och när jag måste lämna återbud känner jag mig som den värsta vännen i hela världen. Som att jag inte bryr mig.
 
 
Jag vet att jag inte kan hjälpa att jag är sjuk, men det känns ändå som att jag förstör allting. Och jag får extremt dåligt samvete.
 
 
Jag blir också ledsen för min egen skull för att jag inte har möjlighet att vara med. Jag har inget liv längre, men är det för mycket begärt att bara en enda kväll få lämna mitt hem och få vara med om något roligt? Tydligen är det det.
 
 
Jag föreställer mig och intalar mig själv att jag kommer vara i så mycket bättre form om ett år. Och då ska vi fira som att det inte finns någon morgondag.

1 kommentarer

Anna

15 Nov 2014 19:38

Jag håller med att det är bland det värsta som finns är att lämna återbud. Hur man än försöker intala sig själv att man inte kan rå för att man är sjuk så är det svårast i världen att inte klanka ner på sig själv. Men alla de närmaste har förståelse och det är guld värt. Kram

Svar: Ja, det är verkligen svårt. Både för ens egen skull men även för de man måste säga nej till. Jag har turen att jag har vänner som förstår hur sjuk jag är och det är som du säger guld värt. Kram
vinglamedvingar.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej